Halo! Hye Guys.. Welcome To My Blog Yg Tak Seberape Indah Nie.. Hehe.. Jemput Masok Sayang.. Huhu.. Sori Ye.. Blog Saya Tak Segempak N Tak Selawa Blog Awak.. Entri Pown Biase2 Je.. Maklum La Sayang.. Saya Nie Org Baru Dalam Dunia Blog2 Nie.. Huhu ^_^ Harap Sudi FOLLOW La Ye.. Time Kasih Sudi Singgah.. Singgah Salu Ye.. I Luv U ^_^

Sunday, 30 November 2014

Apabila Lidah Dan Tangan Berbicara

Assalammualaikum..

Hai dear blog.. Hari laa ni, manusia dah kurang sangat dah ada skill pandai jaga hati orang.. Tak nak jaga hati orang tapi nak orang jaga hati dia.. Ish kira selfish lah tu kan? Tak jaga hati orang a.k.a sakitkan hati orang ni ada banyak jenis.. Contohnya, menuduh, menabur fitnah, memerli memaki orang, marah orang melebihi tahap kesalahan orang tersebut, mengaibkan orang, dan banyak lagi lah.. Jenuh kalau disenaraikan.. Memang berjela-jela la gamaknya post ni..

Hurm.. Bab menyakitkan hati orang ni jugak tak memilih jenis orang.. Tak kira yang baik atau yang nakal, sama je pergi dia.. Kadang-ii tengok orang tu lembut je bahasa badan dia.. Lembut je riak wajahnya.. Tapi sekali dia bukak mulut atau menaip.. Amik kau jah... Ternganga tercengang kita berangin satu badan semua bercampur..

Manusia.. Tak pernah lekang dari buat dosa.. Dosa kering dan dosa besar.. Tapi akak tapi abang.. Dosa tetap dosa..

Kita kena selalu beringat.. Haa dosa dengan Allah balasan dia makan dia seksaan neraka jahanam.. Jangan duk pikirkan tang tu jaa.. Kena tahu jugak ye, dosa sakitkan hati manusia nanti kat akhirat kena cari si sipolan semata nak mintak ampun dari dia.. Ayokkk.. Kena cari sampai dapat jumpa.. Bukan senang ok? Bukannya kecil, besar kat sana tu.. Berapa lama nak dapat jumpa si sipolan nak mintak maaf? Semata nak masuk syurga ni.. Selagi tak dapat ampun, nikmat syurga pun tersangkut ni..

So, nasihat kepada diri ni jugak, tak kiralah setinggi mana pun tahap keimanan, ketaqwaan, ketaatan kita kepada pencipta diri dan alam semesta ni, hal dunia pun akan bagi kesan kat akhirat nanti contohnya macam hal lidah berbisa ni.. Tetap kena jaga bedah-ii joyah-ii oiiii..


p/s: Dan satu lagi sebagai ingatan.. Pakaian cuma penampilan.. Pakaian bukan identiti diri.. Jangan sesekali bermegah dengan pakaian yang dipakai.. Yang jahat tidak semestinya 100% jahat.. Yang baik tidak semestinya 100% baik.. Tiada satu pun yang sempurna di bumi di dunia ni kecuali Allah S.W.T saja.. Perbaiki diri dari segi dunia dan akhirat untuk kebahagiaan dunia dan akhirat.. Aminnnnnnn